Full pott under romaskin NM i Ålesund.

Syvert C2 nm 2020

Syvert Senumstad (17) fra Kristiansand Roklubb vant lørdag junior-NM i romaskin.

Se fullstendig resultatliste her:

ÅLESUND: - Det var et svært tungt løp, og det var veldig gøy å sette personlig rekord, sier Syvert.

Roerne konkurrerte over distansen på 2000 meter. Syvert, som er siste års junior, vant juniorklassen på tiden 6.04,8 minutter. Det var hele 15 sekunder foran sølvvinneren, som varJonathan Wang-Norderud fra Christiania Roklub.

Syverts ferske personlige rekorden er 4,8 sekund bak juniorrekorden i Norge. Den tilhører tidligere verdensmester i roing, Kjetil Borch, og ble satt under NM Kristiansand i 2008.

syvet c2 medalje

Syvert Senumstad med NM-gullet i juniorklassen rundt halsen.

I seniorklassen under lørdagens NM vant Martin Helseth fra Aalesund Roklub på tiden 5.54.0, sekundet foran Olaf Tufte fra Horten Roklubb på tiden 5.55,3.

Fra Kristiansand Roklubb stilte også para-roer Lisabeth Andersen til start, og dette var hennes første innendørs-NM. I paraklassen rodde roerne ti minutter, hvor roeren med lengst distanse etter fullført tid gikk seirende ut. Lisabeth fullførte tiden på distansen 2300 meter, som holdt til seier i hennes klasse.

– Jeg syntes løpet var bra og dette har vært en fin erfaring for meg, sier Lisabeth.