NM Helg Ble Suksess For Roklubben

Bilde fra NM 2019

Syvert 1x Gull

Lisabet nm Sølv

Oskar Sølv 1 sek bak Ask tjøm (Tønsberg)

Oda Madland Aagesen tilbake fra skade i vår:  1 Sølv og sterk  5. plass i tungvekt single

Dessverre lykkes vi ikke i  dobbeltfirer og åtter. Nivået er blitt høyere de siste årene. Kristianssand åtteren var to sekunder unna å komme med videre.

Senumstad med historisk resultat i NM

Det unge stortalentet, Syvert Senumstad (16) rodde i helgen inn til førsteplass i NM på Årungen, i herrer junior singelsculler. Syvert lå nærmere to båtlengder bak Reite fra Ålesunds Roklubb ved passerte 1000 m, men mobiliserte fram superkrefter mot slutten. Photofinish måtte til for å avgjøre hvem som var først over målstreken. Syvert gikk seirende ut etter en heroisk sluttspurt. NM-gullet gjør den unge roeren historisk, da ingen tidligere Kristiansands roere har oppnådd lignende resultat.

Til start i NM stilte også andre Kristiansand roere. Oskar Sødal rodde inn til 2.plass i lettvekt singelsculler snaue sekundet bak vinneren fra Tønsberg Roklubb. Oda M Aagesen var tilbake etter skadeavbrekket, som har satt henne på sidelinjen i store deler av sesongen. Hun rodde inn til en solid 2.plass bak Maia Lund fra Bergens Roklubb.

I para-klassen leverte Lisabeth Andersen igjen fin roing og sikret Kristiansand Roklubb sin første NM-medalje i denne klassen.

Blant de yngste roerne deltok Peder Senumstad og Snorre Sund, i den parallelle  Ormsundsregattaen, som ikke er en del av NM. Guttene rodde inn til seier første dagen og andreplass andre dagen.

For våre tunge senior roere gikk det ikke helt som forventet. Det var på forhånd forhåpninger om at dobbeltfireren (Christian Kersten, Even Overskaug, Truls Albert og Oskar Sødal) skulle være med å kjempe om medaljene, dessverre fikk ikke guttene det til å svinge i forsøget og røk allerede ut i det innledende heatet. Desto mer irriterende ble det i åtteren dagen etter, da Kristiansands roerne heller ikke klarte å ro seg videre til finalen, de tapte finaleplassen med 2 sekunder. Trøsten var at de ble slått ut av lagene som tok første- og andreplassen.